Εάν πουλάτε προϊόντα ή υπηρεσίες στο διαδίκτυο, γνωρίζετε ότι ένα καλά σχεδιασμένο ηλεκτρονικό κατάστημα είναι ζωτικής σημασίας για την επιτυχία του. Πιθανότατα έχετε μελετήσει πολύ την εμφάνιση και την αισθητική του eshop σας, χρησιμοποιώντας «σωστά», ευανάγνωστα χρώματα και γραμματοσειρές και επιλέγοντας εικόνες προϊόντων που είναι ελκυστικές και εντυπωσιακές. Επίσης, πιθανότατα έχετε σκεφτεί προσεκτικά τη διατύπωση των κειμένων στον ιστότοπό σας, για να βεβαιωθείτε ότι οι πελάτες σας κατανοούν την αξία και τα οφέλη αυτών που προσφέρετε. Προβάλετε αυτό το περιεχόμενο, χρησιμοποιώντας μια καλά σχεδιασμένη διάταξη του ηλεκτρονικού σας καταστήματος, που ακολουθεί την αισθητική του brand σας. Έχετε αφιερώσει πολύ χρόνο στον σχεδιασμό του. Υπάρχει όμως κάτι άλλο που να μπορείτε να κάνετε για να βελτιώσετε την εμπειρία αγορών για τον πελάτη σας;
Ο καλός σχεδιασμός για την κατασκευή ιστοσελίδων αφορά πολλά περισσότερα από χρώματα, γραμματοσειρές ή εικόνες. Μια καλά σχεδιασμένη εμπειρία για τον χρήστη, μειώνει τις τριβές στην εμπειρία του και τον καθοδηγεί μέσω της διαδικασίας στο επιθυμητό αποτέλεσμα. Με άλλα λόγια, ο καλός σχεδιασμός διευκολύνει τα πράγματα. Δεν έχει σημασία πόσο ελκυστικό είναι κάτι αν η εμπειρία είναι απογοητευτική ή δύσκολη στη χρήση. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα όταν σχεδιάζετε μια σύνθετη διεπαφή όπως ένα eshop. Ένα κακοσχεδιασμένο ηλεκτρονικό κατάστημα είναι συχνά δύσκολο στην πλοήγηση, αποτελεί πρόκληση για την προσθήκη προϊόντων, δεν είναι σαφές πώς να βρείτε τι βρίσκεται στο καλάθι σας και έχει μια συγκεχυμένη ή περίπλοκη διαδικασία πληρωμής. Οποιοδήποτε από αυτά τα σημεία μπορεί να οδηγήσει σε μια χαμένη πώληση από έναν κατά τα άλλα ενδιαφερόμενο αγοραστή. Ωστόσο, υπάρχουν τρόποι αποφυγής αυτών των ζητημάτων με το να σκεφτείτε τις αποφάσεις σχεδιασμού καθ’ όλη τη διάρκεια της διαδικασίας αγορών.
1. Αγορά από οποιαδήποτε συσκευή
Οι πελάτες θέλουν να μπορούν να αγοράζουν το προϊόν ή την υπηρεσία σας ανεξάρτητα από το πού βρίσκονται ή ποια συσκευή χρησιμοποιούν. Βεβαιωθείτε ότι το περιεχόμενό σας είναι βελτιστοποιημένο για όλα τα μεγέθη οθόνης. Οι πελάτες σας αναμένουν πρόσβαση σε όλες τις λειτουργίες του ιστοτόπου σας ανά πάσα στιγμή, ανεξάρτητα από το αν χρησιμοποιούν κινητό τηλέφωνο, tablet ή υπολογιστή. Βεβαιωθείτε ότι δεν κρύβετε ή δεν περιορίζετε ό,τι μπορούν να κάνουν με βάση τη συσκευή τους.
2. Αποθήκευση προϊόντων για αργότερα
Ακόμη και αν ένας πελάτης δεν είναι ακόμη έτοιμος να προβεί σε αγορά, είναι δυνατόν να βελτιώσετε την εμπειρία του. Αν τον αφήσετε να αποθηκεύσει στοιχεία για αργότερα, θα είναι πιο πιθανό να ολοκληρώσει μια αγορά στο μέλλον. Εξετάστε το ενδεχόμενο να προσθέσετε στον ιστότοπό σας λειτουργίες όπως μια λίστα αγορών ή μια λίστα αγαπημένων. Καθώς το δημιουργείτε αυτό, σκεφτείτε πώς μπορείτε να προσθέσετε αξία και αλλιώς. Για παράδειγμα, είναι πιθανό οι πελάτες σας να θέλουν να συγκρίνουν αντικείμενα για να δουν ποιο είναι το καλύτερο γι’ αυτούς; Ή να μοιραστούν τη λίστα τους με κάποιον άλλον;
3. Προσθήκη στο καλάθι
Ο πελάτης σας βρήκε κάτι που θέλει! Δημιουργήστε μια σωστή εμπειρία για την προσθήκη ενός προϊόντος στο καλάθι τους, κάνοντάς την όσο το δυνατόν πιο απλή. Βεβαιωθείτε ότι τα call to action (όπως το κουμπί “Προσθήκη στο καλάθι”) είναι σαφώς διατυπωμένα και εύκολο να βρεθούν, και ότι όλες οι επιλογές (όπως μεγέθη, χρώματα, βαθμίδες ή άλλα σημεία τιμών) αναγράφονται σε εμφανές σημείο. Ο πελάτης σας μπορεί να λάβει την απόφασή του σε διαφορετικά σημεία της διαδικασίας, όπως η προβολή ενός προϊόντος ή η προβολή αρχείου προϊόντων, οπότε βεβαιωθείτε ότι η ενέργεια προσθήκης στο καλάθι είναι παρούσα παντού, ώστε να ενεργοποιήσετε αυτή τη συμπεριφορά με τα λιγότερα δυνατά κλικ.
Εάν έχετε δημιουργήσει μια αποθηκευμένη λίστα προϊόντων, είναι σημαντικό να μπορείτε να μετατρέψετε και αυτά τα στοιχεία σε πώληση! Θα πρέπει λοιπόν, να μπορείτε ανά πάσα στιγμή να δείτε τα προϊόντα που έχετε προσθέσει στο καλάθι, είτε μέσω ενός αναδυόμενου παραθύρου, tooltip, μενού ή άλλου οπτικού στοιχείου.
4. Δείτε τι υπάρχει στο καλάθι
Μόλις προστεθεί ένα προϊόν στο καλάθι, ο πελάτης σας μπορεί να έχει να κάνει επιπλέον αγορές ή μπορεί να έχει ήδη άλλα προϊόντα στο καλάθι του από προηγούμενη αλληλεπίδραση. Είναι ζωτικής σημασίας να διευκολύνετε την προβολή των προϊόντων που βρίσκονται στο καλάθι του και πόσα από το καθένα έχουν. Επιπλέον, το καλάθι σας θα πρέπει να είναι προσβάσιμο από οποιαδήποτε σελίδα του ηλεκτρονικού σας καταστήματος. Πολλά eshop προσθέτουν ένα εικονίδιο καλαθιού στο κύριο ή δευτερεύον μενού τους, το οποίο εμφανίζει το συνολικό κόστος ή/και τη συνολική ποσότητα των προϊόντων στο καλάθι. Συχνά, κάνοντας κλικ σε αυτό το εικονίδιο, θα εμφανιστεί ένα “μίνι καλάθι” ή ένα μικρότερο αναδυόμενο περιβάλλον εργασίας που περιέχει μια υψηλού επιπέδου σύνοψη όλων των προϊόντων, με τη δυνατότητα να επισκεφθείτε την κύρια σελίδα του καλαθιού για να δείτε περισσότερες λεπτομέρειες ή να προχωρήσετε στο checkout.
5. Αλλαγή του αριθμού των προϊόντων στο καλάθι
Μερικές φορές, οι πελάτες σας θα θέλουν να αλλάξουν τον αριθμό των προϊόντων που έχουν προσθέσει στο καλάθι. Μπορεί να έχουν προσθέσει κατά λάθος ένα διπλό αντικείμενο, το οποίο θέλουν να αφαιρέσουν, ή μπορεί να θέλουν να αυξήσουν τον αριθμό ενός συγκεκριμένου αντικειμένου για να ικανοποιήσουν τα κριτήρια πώλησης ή έκπτωσης. Θα πρέπει να είναι μια ομαλή διαδικασία για την αύξηση, τη μείωση ή την πλήρη αφαίρεση ειδών από το καλάθι. Εάν έχετε ένα “μίνι καλάθι” στο eshop σας, εξετάστε το ενδεχόμενο να ενσωματώσετε αυτή τη λειτουργικότητα εκεί, ώστε οι πελάτες σας να μπορούν να επεξεργάζονται το καλάθι τους χωρίς να εγκαταλείπουν την τρέχουσα σελίδα.
6. Το κόστος της αγοράς
Μπορεί να φαίνεται προφανές ότι οι πελάτες σε ένα eshop ενδιαφέρονται να γνωρίζουν πόσο θα πληρώσουν για τα προϊόντα τους, αλλά συχνά το πραγματικό κόστος είναι περισσότερο από την αναγραφόμενη τιμή. Εκτός από την ξεκάθαρη κοινοποίηση τυχόν κινήτρων, όπως εκπτώσεις, πωλήσεις ή πακέτα, οι πελάτες σας θέλουν να είστε διαφανείς και ως προς όλα τα πρόσθετα κόστη. Χρειάζεται να εισπράξετε φόρο επί των πωλήσεων; Υπάρχουν τέλη επεξεργασίας ή διακίνησης; Υπάρχει κόστος αποστολής; Είναι η αγορά εφάπαξ ή επαναλαμβανόμενη; Η σαφής κοινοποίηση όλων αυτών των στοιχείων στη σελίδα του καλαθιού (καθώς και ένα ολοκληρωμένο συνολικό ποσό δίπλα στο εικονίδιο του μενού του καλαθιού σας ή μέσα στο “μίνι καλάθι” σας) θα επιβεβαιώσει την εμπιστοσύνη και θα επιτρέψει την ομαλή εξέλιξη της διαδικασίας πληρωμής.
7. Παραλαβή των προϊόντων
Το να γνωρίζει πότε και πώς θα παραλάβει την παραγγελία του είναι σημαντικός παράγοντας για το αν ένας πελάτης αποφασίσει να προχωρήσει σε μια ηλεκτρονική αγορά. Αυτό είναι ιδιαίτερα κρίσιμο εάν αποστέλλετε φυσικά αγαθά. Σε μια εποχή όπου οι κυρίαρχοι διαδικτυακοί έμποροι λιανικής πώλησης παρέχουν γρήγορη και φθηνή αποστολή, θα είναι μάλλον δύσκολο να ανταγωνιστείτε απλά και μόνο με βάση την τιμή. Σε αυτή την περίπτωση, είναι σημαντικό να είστε πολύ σαφείς με τις επιλογές αποστολής σας. Οι πελάτες σας θέλουν να γνωρίζουν πού αποστέλλετε, πόσο γρήγορα θα αποσταλεί ένα προϊόν και πότε μπορούν να περιμένουν την παράδοση. Μπορείτε να προσφέρετε δωρεάν αποστολή για ένα συγκεκριμένο ποσό; Προσφέρετε τη δυνατότητα να πληρώσετε για ταχεία αποστολή, εάν είναι απαραίτητο; Η αποστολή σας συνοδεύεται από παρακολούθηση;
Παρέχετε στους πελάτες σας επιλογές που ταιριάζουν στις ανάγκες τους.
8. Ταμείο
Ο πελάτης σας είναι έτοιμος να προχωρήσει στην αγορά του προϊόντος. Αυτό είναι το εύκολο σημείο, σωστά; Κι όμως, όχι. Αφού δουλέψατε τόσο σκληρά για τη δημιουργία μιας βελτιωμένης, αξιόπιστης διαδικασίας προσθήκης στο καλάθι, μην χάσετε τους πελάτες σας ξεχνώντας να βελτιστοποιήσετε και το ταμείο σας. Αρχικά, βεβαιωθείτε ότι μπορούν να κάνουν check out σε όποιο σημείο του eshop κι αν βρίσκονται. Ποτέ δεν ξέρετε σε ποιο σημείο θα θελήσουν να αγοράσουν! Στη συνέχεια, να είστε ξεκάθαροι σχετικά με τη διαδικασία πληρωμής σας. Εκτός από το να καθορίσετε ποιες πιστωτικές κάρτες υποστηρίζετε, είστε σε θέση να υποστηρίξετε και άλλους τρόπους πληρωμής (όπως PayPal, Viva Wallet ή Google Pay);
Επίσης, αν είναι δυνατόν, προσπαθήστε να διατηρήσετε τη διαδικασία πληρωμής σε μία μόνο σελίδα ή μέσα στον ιστότοπό σας, για να μειώσετε την τριβή που απαιτείται για την ολοκλήρωση της αγοράς. Εάν πρέπει να μεταβείτε σε μια δεύτερη σελίδα ή να στείλετε τους πελάτες σας εκτός ιστότοπου, να είστε πολύ σαφείς σχετικά με τα βήματα που απαιτούνται και να βεβαιωθείτε ότι η ενσωμάτωσή σας είναι σαφής και ομαλή. Το πιο σημαντικό, βεβαιωθείτε ότι ο πελάτης σας έχει τη δυνατότητα να κάνει checkout ως επισκέπτης, χωρίς να απαιτείται να έχει λογαριασμό στο eshop σας. Μπορείτε να εξηγήσετε τα οφέλη που θα έχει από τη δημιουργία λογαριασμού (δυνατότητα παρακολούθησης παραγγελιών, συλλογή πόντων επιβράβευσης, ευκολότερη διαδικασία υποστήριξης κ.λπ.), αλλά η δημιουργία λογαριασμού δεν πρέπει ποτέ να στέκεται ανάμεσα σε εσάς και το κλείσιμο μιας πώλησης.